Voorwoord

Met trots presenteer ik u, ook namens de burgemeesters van Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul het jaarverslag van het Zorg- en Veiligheidshuis Maastricht Heuvelland over het jaar 2022. Dit jaarverslag neemt u mee in wat het Zorg- en Veiligheidshuis heeft uitgevoerd en heeft bereikt. Het geeft een inkijkje in de ontwikkelingen die invloed hebben gehad op de dienstverlening en de samenwerking.

Ook in 2022 heeft het Zorg- en Veiligheidshuis weer heel wat complexe zorg- en veiligheidscasussen binnen de regio Maastricht Heuvelland opgepakt. De partners in het Zorg- en Veiligheidshuis spannen zich elke dag opnieuw in om de samenleving veiliger te maken. Dit met oog voor wat nodig is voor de cliënt én zijn omgeving. De beperking en impact door COVID-19 heeft flexibiliteit gevraagd van de medewerkers en ketenpartners.

In 2022 is dan ook extra geïnvesteerd in de verbinding met de ketenpartners. Er wordt gebouwd aan de bekendheid van het ZVH en aandacht voor elkaars werkwijzen. Tijdens de drukbezochte netwerkbijeenkomst Zorg- en Veiligheidshuis Maastricht Heuvelland in november werden de banden op informele wijze aangehaald.

Na de start van de gezamenlijke Zuid-Limburgse Zorg- en Veiligheidshuizen op 1 oktober 2021 in “De Reusch”, de watertoren van Schimmert, heeft het Zorg- en Veiligheidshuis Maastricht Heuvelland in 2022 verder gebouwd aan de samenwerking op (Zuid-) Limburgs niveau. Zo is er gewerkt aan een gezamenlijk beeldmerk, is er een gezamenlijke toegang ingericht en is er onder andere een uniforme werkwijze rond de nazorg ex-gedetineerden ontwikkeld.

Echter, de effecten van de coronapandemie, maar ook lokale ontwikkelingen zijn van invloed geweest op de gewenste voortvarendheid in de samenwerking. De gedeelde overtuiging blijft dat onze samenwerking als Zuid-Limburgse Zorg- en Veiligheidshuizen veel brengt maar ook in de toekomst zal blijven vragen om voldoende tijd, ruimte en focus.

De link tussen zorg en veiligheid blijft immers een zeer wezenlijke. Het aantal mensen met multi-problematiek neemt immers toe. Als die problemen zo complex worden dat er veiligheidsissues dreigen, is daar het Zorg- en Veiligheidshuis. Dat staat er goed op, maar er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Daar blijven we aan werken, samen met onze ‘eigen’ gemeenten, maar ook samen met andere ZVH’s in Zuid-Limburg. Zo blijven we samen werken aan dat ene doel: het verbeteren van de veiligheid in Zuid-Limburg.

Wim Hillenaar
Burgemeester Maastricht

Voorwoord_272

Voorwoord

Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.